Home Office | ATLAS Online

Home Office

Dagelijkse werken binnen je eigen 4 muren.

Met de onderstaande 5 tips voorkom je een “home office blue”’.

De werkgever wordt meer dan ooit uitgedaagd om het eigen personeel te laten samenwerken binnen hun eigen vier muren. Het is voor veel mensen al enkele weken de nieuwe realiteit.

Inmiddels zijn we al aardig gewend om virtueel te vergaderen en vanuit huis te werken. Maar de gevreesde “home office blues” ligt nu het nog wat langer zal gaan duren op de loer.

Het kan vele oorzaken hebben: gebrek aan routine, gebrek aan concentratie, eenzaamheid en nog veel meer. Maar hoe voorkom je deze vervelende dip en blijf je succesvol en productief vanuit je eigen huis.

Tip 1: Creëer de juiste routines

Op een normale thuis werkdag vervagen de grenzen tussen werktijd en vrije tijd vaak. Opstaan, de laptop aanzetten, koffie drinken, je wachtwoord invoeren, controleren welke nieuwe e-mails zijn binnengekomen … en – zonder het te beseffen ben je qua mails weer helemaal bij maar heb je tegen 11:00 uur nog niet ontbeten. Niet goed!

Zorg dat er ruimte is voor werk en vrije tijd.

Nieuwe routine: opstaan, koffie drinken en ontbijten en op gezette tijden aan het werk.

Zo begin ik de dag rustig en gesorteerd en kun je, je beter concentreren op je werk.

Overdag merk je dat je nog wel een wasje kunt draaien of vanuit het uitzicht vanuit het raam is te zien dat het gazon weer gemaaid moet worden. Ook hier helpt het om jezelf af te vragen ; wat zou ik nu precies doen op kantoor? Nee Ik zie de wasberg en het gazon daar niet. Dus: schrijf deze taken op voor later en zet ze uit je hoofd!

Of doe het gewoon in de lunchpauze. Omdat deze pauze ook belangrijk is en niet mag worden vergeten in het thuiskantoor.

Aan het eind van de dag sta je opnieuw voor een uitdaging: het beëindigen van je werk. Het is op kantoor eenvoudiger om eind van de dag te vertrekken richting huis omdat je nog enige reistijd hebt.

Nu je thuis bent is een stuk verleidelijker om langer door te gaan en zelfs om je laptop open te houden zodat je elk mailtje die in de avond nog langskomt nog even kan afhandelen.

Niet doen! Dit zorgt voor een onduidelijke scheiding tussen werk en privé waardoor er stress ontstaat op den duur.

Dus sluit je laptop aan het einde van de werkdag helemaal af.

Tip 2: Een goede werksfeer is essentieel

In de woonkamer kan het soms een chaos zijn, de kinderen zien je zitten en willen aandacht en de verleiding om iets anders te gaan doen is groot.

Mijn tip; doe het werk op een plek waar alleen ‘werk’ plaatsvindt. Trek je indien mogelijk terug in een aparte kamer. Dit omvat ook het zo goed mogelijk afstemmen van de technische uitrusting op uw eigen behoeften. Als je op kantoor gewend bent aan een grote monitor en toetsenbord met een ergonomische polssteun, zul je merken dat een laptop van 14 inch geen prettig alternatief is. Natuurlijk kunt de laptop af en toe comfortabel op de bank gebruiken, maar niet als je 8 uur of langer aan het werk bent.

Tip 3: Geniet van het vertrouwen van de werkgever

Vertrouwen in de medewerkers is de basis voor het werken in een thuiskantoor. Gelukkig voor mij ben ik in dienst van een werkgever die veel vertrouwen heeft in zijn werknemers en die altijd onafhankelijk werk aanmoedigt. Dit vertrouwen ervaar ik ook in de thuiskantoorsituatie. Dit biedt volledig nieuwe ruimte voor creativiteit. Tijd en rust om buiten de gebaande paden te denken. Dat is heel positief voor het bedrijf, maar vooral voor mij. En daarom mijn tip: geniet van het vertrouwen want thuiswerken heeft zo ook zijn voordelen.

Tip 4: Vergeet niet om contact te houden met je collega’s

Vanuit huiswerken heeft ook zijn voordelen zoals de besparing van reistijd maar aan de andere kant staat daartegenover weer het gemis van collega’s om je heen. Om te voorkomen dat je, je eenzaam gaat voelen is het belangrijk om in contact te blijven met je collega’s. Er zijn veel digitale oplossingen beschikbaar naast mail zoals; chats, videoconferenties of gewoon even bijpraten per telefoon. En ook privéaangelegenheden zijn hier niet verboden. Wat je eerst besprak bij de koffiemachine op kantoor, doe je nu aan de telefoon. Gebruik je contactmomenten dus niet alleen voor werk maar start je gesprek eerst even met een praatje zodat je laat zien aan je collega’s dat je geïnteresseerd in ze bent en ze waardeert.

Tip 5: Digitaal werk als basis

Hoewel de digitalisering veel geavanceerder is tegenwoordig zijn er nog steeds processen bij veel bedrijven op papier gebaseerd of verdeeld over vele toepassingen. Daarom is het belangrijk om als werknemer openlijk te communiceren richting je werkgever als er belemmeringen zijn om vanuit het thuiskantoor te werken. Waar kan een proces nog meer of beter gedigitaliseerd worden? Als werknemer heb je nu die ervaring dus geef die door aan je werkgever.

Met deze tips tegen een “home office blues” kan thuiswerken leuk en productief zijn.

En dat is belangrijk. Omdat we weten dat thuisblijven momenteel het beste is wat we kunnen doen.

Geef een reactie